پذیرش دانشگاه های دولتی ترکیه

  • خانه
  • صفحات
  • پذیرش دانشگاه های دولتی ترکیه

پذیرش دانشگاه های دولتی ترکیه

در حال حاضر، مهاجرت و تحصیل در ترکیه به علت ویژگی‌های قابل توجه و منحصر به فرد آن از جمله رفت و آمد آسان، کم هزینه و بدون نیاز به ویزا، موقعیت جغرافیایی مناسب به عنوان پل ارتباطی بین آسیا و اروپا، برخورداری از فرهنگ  شرقی غنی و نزدیک به کشورمان، آموزش عالی معتبر و بروز در دانشگاه در راستای اشتغال، کیفیت مطلوب آموزشی و مقرون به صرفه بودن مخارج زندگی و تحصیل، به گزینه‌ای ایده‌آل برای بسیاری از دانشجویان جهان به ویژه کشورهای آسیایی و خاورمیانه تبدیل شده است.

اما چه شرایطی برای ورود دانشجویان خارجی به ترکیه لازم است؟ آیا تحصیل در این کشور به زبان ترکی است یا انگلیسی؟ پُرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در این کشور کدامند؟ آیا امکان ادامه‌ تحصیل بدون ارائه‌ مدرک زبان و یا بدون آزمون امکانپذیر است؟

 

 

شرایط تحصیل در ترکیه

اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید، شرط اول فارغ‌التحصیل شدن از دبیرستان است. سپس، می‌توانید با توجه به تمایل و تسلط خود بر زبان ترکی و یا انگلیسی اقدام به انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی موردنظر خود نمائید.  مدارکی که بعد از انتخاب دانشگاه و جهت پذیرش باید ارائه گردد شامل موارد زیر میباشد:

دیپلم دبیرستان، پاسپورت، ریز نمرات سه سال و عکس پرسنلی 

اکثر دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان خارجی اقدام به برگزاری آزمون YÖS می‌کنند و متقاضیان بعد از قبولی در این آزمون وارد دانشگاه می‌شوند. اما شرایطی هم وجود دارد تا متقاضیان بدون گذراندن این دوره وارد دانشگاه شوند. اگر متقاضی تسلط خوبی به زبان ترکی داشته باشد، مسیر هموارتری را برای تحصیل در ترکیه پیش رو خواهد داشت و در صورت عدم تسلط به زبان ترکی، معمولاً دوره‌های آموزشی (حاضیرلیک) برای یادگیری برگزار خواهد شد.

متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی نیز حین ثبتنام در دانشگاه در رشته قبولی ، باید مدرک زبان انگلیسی خود را ارائه دهند درغیراینصورت ،آنان نیز میبایست دوره آمادگی (حاضیرلیک) بگذرانند.

 

آزمون یوس (YÖS SINAVI)

آزمون یوس‌(YÖS) که مخفف کلمه‌ «Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı» است، آزمونی است که هرسال از سمت دانشگاه‌های  دولتی و برخی از دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه برگزار می­‌گردید. این آزمون مختص دانشجویان خارجی یا به عبارت دیگر معیاری برای سنجش دانشجویان غیراتباع است که قصد دارند در کشور ترکیه تحصیل کنند.

آزمون YÖS تا سال ۲۰۱۰ به صورت سراسری و با عنوان آزمون MYÖS و توسط نظام آموزشی کشور ترکیه برگزار می‌­شد و نتایج توسط همان سازمان سنجش اعلام می‌شد. از سال ۲۰۱۲، طبق قوانین مصوب شده، این آزمون به صورت جداگانه توسط اکثر دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. برخی دانشگاه‌ها این آزمون را برگزار نمی‌کنند و باتوجه‌به نتیجه آزمون بقیه دانشگاه‌ها دانشجویان را پذیرش می‌کنند.

برای اطلاع از جزئیات دوره آمادگی آزمون یوس ، اینجا کلیک کنید.